Susjed vam laže! Nema Full-LED farove…
Vrste farova na automobilima
Kada vozite po cesti, vjerojatno primjećujete da neki farovi svijetle žuto, neki bijelo, neki lijepo plavo, a neki nakaradno plavo. Ovo nakaradno plavo rezultat je kućnih radinosti osoba koje imaju previše vremena, a mi ćemo sada u grubo objasniti razliku između dostupnih tehnologija svjetala, koje su njihove prednosti i mane - uz napomenu kako smo (ne)objektivni.
Halogena svjetla
Koriste se više od pola stoljeća i predstavljaju najjeftiniju i najjednostavniju opciju na tržištu automobila. Da ne kompliciramo previše, žarna nit se zagrije i proizvodi svjetlost. Najčešće se koriste H4 i H7 žarulje koje možete naći na svakoj benzinskoj crpki ili u prtljažniku vašeg automobila. Upravo to im je i najveća prednost, činjenica kako se lako mijenjaju i ne trebate krenuti u banku po nenamjenski kredit, već se samo zaputite do prve trgovine auto dijelovima. Mana je što su od ovdje navedenih tehnologija najkraćeg vijeka trajanja, najslabije svijetle i stvara se velika količina topline. Spomenuta toplina uzrokuje zagrijavanje kućišta fara zbog čega na prometnicama vidite automobile s “zamagljenim svjetlima”, ali pozitivno je što u zimskim mjesecima nećete morati strugati led s farova jer će H7 žarulja to odraditi za vas. Osvjetljavaju u prosjeku oko 100 metara ispred vas.
(Bi)Xenon
Žarulje ovog tipa pune se plinom ksenonom koji proizvodi karakterističnu bijelu svjetlost. Prvi put su upotrebljena na E32 BMW-u serije 7, 1991. godine. Službeni naziv im je HID - High Intensity Discharge, a u narodu ih zovemo ‘ksenonke’.
U usporedbi s halogenim žaruljama, daju 2 do 3 puta više svjetlosti i dulje traju (u prosjeku 2.000 sati u usporedbi s 400-1000 sati kod halogenih svjetala). Problem je sakupljanje prašine na farovima, ograničenost u dizajnu fara (potrebno je puno prostora) i naravno, viša cijena ugradnje i popravka. Također, mnogi automobili sa ksenonkama imaju uređaje za pranje farova jer skupljanje prašine na istima dovodi do jakog odbljeska. Odbljesak i zasljepljivanje automobila iz suprotnog smjera najveće su mane ove tehnologije te su ih stoga gotovo u potpunosti zamijenila LED svjetla koja ćemo spomenuti u nastavku. Osvjetljavaju u prosjeku 200 do 250 metara ispred vas.
LED svjetla
LED svjetla počela su dolaziti na tržište sredinom 2000itih godina. Inicijalno su osjetno skuplja od halogen opcije, ali puno su dugotrajnija od halogenih i Xenon svjetala te možete pomisliti kako kupovinom LED svjetala zapravo štedite. Dizajneri ih vole jer nemaju jednu veliku žarulju, već je u pitanju puno malih ledica koje im omogućavaju stvaranje atraktivnijih izgleda farova. Veoma su mali potrošač energije i imaju vrlo fokusiran snop. Kažu da neke ledice traju gotovo 20 godina ako vozite automobil 3 sata dnevno svaki dan u godini. Osvjetljavaju 300 metara ispred vas.
MATRIX LED svjetla
Matrix tehnologija prvi puta upotrijebljena je 2013. godine, na Audiju A8. Glavna razlika u odnosu na standardna LED svjetla jest njihova “pamet” koju ćemo sada laički objasniti. Zdravo seljački, ne postoje kratka i duga svjetla, već su vam duga svjetla stalno uključena te automobil sam gasi dio snopa koji osvjetljava objekt kada ga kamera detektira ispred vas. Slika u nastavku za sve koji mislimo da smo shvatili napisano…
Laserska svjetla
Prvi automobil koji je nudio ova svjetla bio je BMW i8, 2015. godine. Još je poprilično rijetka tehnologija u automobilima koja koristi manje energije čak od LED svjetala, a proizvodi puno jači snop svjetlosti. Nećemo ulaziti previše u detalje kako se to sve događa. Najveća prednost je što laserska svjetla proizvode najjači snop na tržištu koji zna dostizati i 600 metara. Nećemo se lagati, zvuči “cool” kada kažete da imate lasere na autu.
Nadamo se da smo vam barem malo pojasnili zbrku među svim vrstama farova na automobilima. Naravno, kako vrijeme ide tako ove tehnologije niže s popisa postaju dostupne u sve jeftinijim modelima uz, naravno, manju cijenu. No, iz iskustva i ako je to moguće, savjetujemo vam da prilikom biranja automobila tražite onaj s bilo kojom tehnologijom osim halogenih svjetala jer će vam vožnja po noći biti uvelike sigurnija i jednostavnija, pospješujući vam odlazak na more ljeti u kasnim večernjim satima kako bi izbjegli turiste i gužvu.