Sve što trebate znati o gumama.

Svi oni kojima automobil služi kao sredstvo za dolazak od točke A do točke B, prilikom kupovine guma mogu se osjećati potpuno izgubljeno u raznim brojkama, proizvođačima i ponudama koje se nalaze na tržištu. U ovom članku pokušat ćemo vam na što jednostavniji način objasniti tematiku guma kako bi se vašim prijateljima mogli pohvaliti da ste naučili nešto novo ili, kako bi sljedeća kupovina guma prošla što bezbolnije.

Što kaže zakon?

Zimska oprema trebala bi se koristiti čim temperature padnu ispod 7 stupnjeva, a prema zakonu u Hrvatskoj zimska oprema propisana je od 15.11. do 15.4. U zimsku opremu spadaju 4 zimske gume ili 4 ljetne gume s minimalnom dubinom utora od 4mm i lanci za snijeg pripravni za postavljanje.

Što znače dimenzije na gumama?

Brojku 205/55R16 (koja je ujedno i najčešća dimenzija guma na našim cestama) sigurno ste čuli par puta u razgovoru s prijateljima ili prilikom kupovine guma, no znate li zapravo što te brojke znače?

  • 205 u ovom slučaju - širina gume u milimetrima

  • 55 - nije u pitanju apsolutan iznos već “visina” ili meso gume u odnosu na širinu - 55 u ovom slučaju znači da je visina gume 55% od 205, točnije 11,275 centimetara. Što je navedeni broj niži, to je guma manje udobna jer ima manje mesa koje može upiti udarce.

  • R16, to je ono bitno u svim razgovorima u kvartovskim kafićima, koliki vam je? Taj podatak možete zadržati za sebe, ali tu mislimo na veličinu felge u zollima/inčima. Prije 15 godina 18’’ felga smatrala se jako velikom, a danas to na nekim autima ide i do 23’’. (1 inča = 2,54 cm).

  • Nakon spomenutih brojeva zna se nalaziti broj poput 87 ili 91 - broj se odnosi na nosivost gume, ali kalkulacije navedenog viša su matematika. U teoriji bi vam sve preko 80 trebalo biti ok.

  • Zadnje slovo, poput V ili Y, označava maksimalnu brzinu za koju je guma namijenjena. V označava 240 km/h, dok guma s oznakom Y može ići i 300 km/h.

  • DOT broj - ovo je jedan od zapravo najvažnijih podataka kod gume, a odnosi se na tjedan proizvodnje. Nalazi se najčešće na gumi u formatu 4 broja, poput 3419. Ako vaša guma ima spomenuti broj na sebi, znači da je proizvedena u 34. tjednu 2019. godine.

Ljetne gume

Ljetne gume su tvrđe, namijenjene su umjereno toplom i toplom vremenu te vam pružaju najbolji osjećaj i upravljivost u vožnji koji možete dobiti - najviše možete izvući iz automobila s ljetnim gumama po toplom vremenu. Također, put kočenja na suhom je s ljetnim gumama najmanji, a imaju manje šara i drugačije šare od zimskih guma. No, kada temperature zahlade i spuste se ispod 7 stupnjeva, nastavite na sljedeći odlomak.

Zimske gume

Zimske gume primjerenije su za hladne mjesece od ljetnih guma zbog niza faktora, često na sebi nose oznaku M+S i pahuljicu, a bolje su od ljetnih zbog sljedećeg:

  1. Tekstura - zimska guma u sebi sadrži više prirodne gume koja joj omogućava bolju fleksibilnost, a samim time i ponašanje na niskim temperaturama. Ljetna guma se stvrdne ispod 7 stupnjeva, a upravo to je vrijeme kada zimska guma zasja.

  2. Dizajn - Također, vjerojatno ste primijetili da zimska guma ima drugačiji “dizajn” od ljetne gume, njeni utori su u obliku slova V i ima jako puno brazdi. Razlog tome je bolje izbacivanje vode i sprječavanje akvaplaninga.

  3. Dubina šare - kako bi se što uspješnije borili sa snijegom, zimske gume imaju dublje šare od ljetnih jer po zakonima fizike, ukoliko dio snijega uđe u gume lakše ćete se kretati po njemu. Također, minimalna zakonska dubina šare na zimskim gumama je 4mm, dok je na ljetnim 1,6mm (iako vam ne savjetujemo da se približavate tim vrijednostima)

Cjelogodišnje gume

Cjelogodišnje gume, poznate i kao all season gume, trude se pronaći najbolji balans između ljetnih i zimskih guma te pružiti najbolje od oba svijeta kada vam je to potrebno. Cjelogodišnje gume svakako su bolja solucija od vožnje tijekom cijele godine na ljetnim ili zimskim gumama. Ljetne gume, osim što nisu namijenjene za niske temperature, pri niskim temperaturama gube svojstva i samim time neće biti toliko dobre sljedeće godine po ljeti. Isto vrijedi i za zimske gume. No, ne bi vam preporučili cjelogodišnje gume ako živite u klimi gdje dolazi do jako visokih ili jako niskih temperatura.

Run-flat gume

Run-flat gume najpoznatije su po tome što ih BMW stavlja na svoje automobile. One vam omogućavaju da čak i ako vam guma pukne, možete se na njima odvesti manjom brzinom do odredišta ili vulkanizera. Samim time, kako bi vam to omogućile, moraju biti kruće od običnih guma što znači da su neudobnije i bučnije, u što smo se i sami uvjerili.

Koliko mi traju gume?

Na primjer, nove ljetne gume u pravilu dolaze s utorom od 8 mm, a preporučuje se zamjena kad se ta brojka približi 3-4 mm. Koliko brzo će se vaše gume istrošiti, ovisi o stilu vožnje i o kvaliteti gume. Neko generalno pravilo je da set guma može prijeći između 20.000 i 30.000 km, stoga ako posjedujete ljetni i zimski set guma i godišnje prelazite kilometražu od 15.000 km, što predstavlja prosjek u Hrvatskoj, računajte na kupovinu novog seta guma svake 3-4 godine.

Zaključak

Odabir hoćete li ići kod neovlaštenog ili ovlaštenog servisera na servis ili pak, hoćete li na svog ljubimca staviti 17’’ ili 19’’ felge stvar je osobnog odabira u koji nećemo ulaziti. S druge strane, što se guma tiče, molimo vas da preskočite uštede na tom polju i zapamtite dvije stvari na koje na automobilu ne trebate štedjeti - gume i kočnice, iz očitih razloga. Također, najbolja guma je nova guma, ali probajte izbjegavati Kineze.

*ovaj tekst nije vodič za kupovinu te autori ne mogu odgovarati za potencijalne probleme nastale različitim interpretacijama ovog teksta. Prije kupovine guma konzultirajte se s vašim vulkanizerom koji će vam dati najbolji savjet s obzirom na vaš automobil, budžet i ostale čimbenike.
Previous
Previous

Kupio sam Golfa od bakice, jedna noga joj…

Next
Next

Postanite i Vi kovač svoje sreće.