Što biste vozili da ste se okoristili plinskom aferom?
Plin nije samo za kuhanje.
Kada vam kažemo da je trenutna cijena diesela ili benzina oko 1,5 €, ovisno o pumpi, prva stvar koja se dogodi je mrak na očima. S druge pak strane, autoplin (LPG) na pumpama trenutno košta između 0,85 i 0,90 €, što je gotovo upola jeftinije. U tekstu u nastavku istražujemo što je taj plin koji se ugrađuje u automobile, je li opasan i zašto ponekad na oglasniku naiđete na 10 godina star BMW 750i s ugrađenim plinom.
Što je zapravo plin (LPG) koji se ugrađuje u automobile
Kada vam netko kaže LPG, u pitanju je Liquified Petroleum Gas, što prema samom nazivu ukazuje na to da je spomenuto pogonsko gorivo sličnije benzinu nego dieselu. LPG izgara vrlo slično kao “običan” benzin, samim time se i u pravilu ugrađuje u automobile koji imaju benzinski motor, no može se i ugraditi u automobile s dizelskim motorom. U pravilu se u prtljažnik automobila na benzin ugrađuje dodatni spremnik i provlače se instalacije da bi to sve funkcioniralo i ne curilo. S obzirom na to da plin nije stlačen već je u tekućem obliku, rizik od eksplozije je smanjen.
Kako to funkcionira u praksi
Kako smo već spomenuli, plin se ugrađuje kao “dodatak” u automobile koji imaju benzinski motor. U prijevodu, kada potrošite sav plin automobil će automatski nastaviti koristiti benzin kao pogonsko gorivo, sve dok ponovo ne dodate plin i vozite ekonomično. Važno je napomenuti da nije moguće voziti u potpunosti na LPG već bi u svakom trenutku trebali imati i benzina u spremniku - iako vozite na LPG, u nekim slučajevima je potreban benzin kako bi automobil radio.
Koje vrste spremnika za LPG postoje
Plin se najčešće čuva u debelim čeličnim spremnicima u prtljažniku automobila koji variraju u obujmu, ali obično se kreću od 40 pa sve do 100 litara. Neki spremnici zauzimaju više, a neki manje prostora:
Spremnici u obliku rezervne gume (torusni) - Spremnici u obliku rezervne gume najčešće su manji i smješteni su na mjestu gdje inače stoji rezervna guma, kako bi vam uzimali minimalnu količinu prostora u prtljažniku.
Spremnici u obliku cilindra - Spremnici u obliku cilindra u pravilu drže više plina, međutim oni i zauzimaju više mjesta u prtljažniku.
Važno je napomenuti i da plin nikada ne punite u cijeli spremnik, stoga ako vam spremnik ima npr. 70 litara, vi ćete u njega “tankati” samo 54 litre.
Kakva je potrošnja LPG-a
U pravilu, doseg automobila na plin je 10-15% manji nego doseg koji bi ostvarili koristeći “normalan” benzin. Međutim, uzevši u obzir da je cijena plina gotovo dvostruko manja od benzina, uštede su itekako vidljive. Nećemo ulaziti u detaljnu matematiku jer uštede ovise o puno faktora, ali uz prosječnu godišnju kilometražu, predviđa se da je ugradnja plina isplativa nakon 2-3 godine jer se cijene naknadne ugradnje kreću oko tisuću eura.
Koje automobile je moguće danas kupiti s tvorničkim plinom
One automobile koji vas vjerno dovezu kući u kasnim noćnim satima nakon izlaska. Naravno, upravo to su one vožnje kojih se najmanje sjećate.
Najpoznatiji proizvođač koji u ponudi ima vozila na plin je Dacia, samim time i njen vlasnik Renault. Ako smo slučajno nekog zaboravili tko i dalje nudi plin na našem tržištu, pišite nam u komentarima. Cijenom se kreću od 15-ak tisuća eura za LPG verziju kod Sandera, pa sve do više od 20 tisuća eura u slučaju Dustera i Captura. U svim slučajevima riječ je o 1.0 benzinskom motoru u kombinaciji s plinom, a sve modele možete vidjeti u slideshowu u nastavku.
Prednosti i mane plina u odnosu na benzin
Prednosti plina su sljedeće:
u kombinaciji s benzinom možete pijeći puno više nego što bi to mogli samo s benzinom
Plin je gotovo duplo jeftiniji od benzina, a potrošnja im je usporediva
Način na koji se automobil vozi nije uvelike različit u odnosu na benzin
Plin je zeleniji za okoliš
S druge strane, postoje i određene mane:
Ugradnja plina uvećava masu automobila
Potrebna je inicijalna investicija koja će se isplatiti ovisno o kilometraži
Potrebno je uzeti u obzir cijenu servisiranja i atestiranja
Ne nude sve benzinske stanice plin
Ne smijete ući u većinu podzemnih garaža
Zaključak je da na tržištu nema puno opcija s tvornički ugrađenim plinom, stoga ako želite smanjiti potrošnju vašeg 15-ak godina starog benzinca, rješenje je naknadna ugradnja. Samo imajte na umu da je nekada bolje riješiti se jako žednog problema u potpunosti nego ga pokušati napojiti malom pivom...
Mokar san svakog obrtnika
Zastrašujuć Volkswagen Golf R
Karakteristična Honda CR-V
Kompletna BMW serija 3 Touring
Tradicionalan Daimler Double Six
Jaguar XF 2.0d R-Sport
Land Rover Range Rover Autobiography 3.0 TDV6
DS DS7 Crossback 130 BlueHDi CHIC
Peugeot 207 1.4i Access
Seat Tarraco 2.0 TDI FR DSG
Zahvalna Hyundai Kona
Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark
Neodlučan Volkswagen Tiguan
Uspješan Porsche Macan
Prevelika Škoda Superb Scout
Zaokružen BMW serije 3
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 4WD
Poželjan Volkswagen T-Roc
Veliki Mercedes-Benz GLE
Veseli Volkswagen Polo
Prekrasna Alfa Romeo Giulia
Renault Megane Grandtour 1.5 DCi
Stereotipan BMW X4 M40d
Ovako bi izgledao Audi A3 da je Korejac.