Gdje smjestiti stražnjicu?
Najslađe je sjest u tuđi auto i poremetiti poziciju sjedenja.
Sjedala možemo okarakterizirati kao jednu od najbitnijih stavki opreme prilikom odabira automobila. Svaki put, bez iznimke, morat ćete u njih sjesti kako bi upravljali svojim prijevoznim sredstvom. Od izuma automobila sjedala su doživjela veliki napredak, ali nije baš sve bolje nego prije. Od neudobnih sjedala u prvim automobilima, preko fotelja u 70-im i 80-im godinama, vrlo udobnih sjedala s potporom u 90-im i 00-im, do skupih i neudobnih ‘školjki’ u zadnjih 10-ak godina.
Imajući na umu da detaljna povijest nikoga ne zanima, bacit ćemo se odmah na ono bitno.
Grijana, hlađena i ventilirana sjedala
Dok je svima jasno o čemu se radi kada se spomenu grijana sjedala, kod hlađenih, tj. ventiliranih situacija je ipak malo kompliciranija. Ventilirana sjedala koriste zrak iz interijera automobila te ga putem ventilatora koji se nalaze u sjedalima projiciraju na vaša leđa i stražnjicu. Kod hlađenih sjedala se uz ventilatore u sjedalima nalazi i hlađena površina po kojoj zrak prolazi, hladi se i tako dodatno hladi Vas. Kod hlađenih i ventiliranih sjedala valja napomenuti da ona ne mogu ići u paketu s Alcantarom. Naime, kako bi sjedala bila hlađena moraju imati sitne rupice kroz koje zrak može izlaziti što kod Alcantare nije moguće. Na vama je da se dogovorite sa sobom koji su vam prioriteti.
Što se prvijenaca tiče, prvi automobil s grijanim sjedalima bio je Cadillac DeVille iz 1966. godine, dok je Saab imao prve modele u kojima su grijana sjedala dolazila standardno - modeli 95, 96 i 99 u 1972. godini dolazili su standardno s grijanim sjedalima. Nekoliko dana unazad vozili smo BMW “baby M3” iz 2022. godine koji nije imao grijana sjedala. Toliko o napretku.
Što se ventilacije tiče, Šveđani su opet uzeli svoj danak. Saab 9-5 iz 1998. godine bio je prvi automobil s ventiliranim sjedalima.
Materijali?
Alcantara - slavnu Alcantaru nekada ste mogli naći samo u automobilima primarno namijenjenim za utrke. Popularizacijom vrućih verzija ‘običnih’ automobila Alcantara se sve više i više počela pojavljivati i u svakodnevnim tutačima poput Audija A3 ili Mini Coopera, iako je ista relativno beskorisna u tim uvjetima.
Alcantara je umjetni materijal koji se izrađuje od kombinacije poliestera i poliuretana, suprotno od ne tako rijetkog mišljenja da Alcantara ima veze s brušenom kožom. Prvi puta je upotrijebljena na Fiatu X1/9, a od onda se kao pošast proširila po automobilima. Glavna prednost navedenog materijala je ‘Grip’. ‘Grip’ je bio bitan kod trkaćih automobila zbog vrućine i znoja, a od ostalih prednosti tu je održavanje, manje zagrijavanje i generalni osjećaj skupljeg interijera od obične tkanine. Veliki nedostatak je nemogućnost popravka u slučaju oštećenja i kraća trajnost od kože.
Koža - možemo danima pričati o nedostatcima kože kao materijala za izradu sjedala, od zagrijavanja, trošenja, brige za životinje, čišćenja… Međutim, kada sjednete u automobil koji ima pravu kožu, kada prvi put udahnete i neovisno o tome koliko je automobil star osjetite ‘onaj’ miris, sasvim vam je jasno zašto o koži više ništa ovdje nećemo napisati. A pogotovo ne povlačiti paralelu s kvazi kožom ili pak onom ‘Alcantarom’. Koža zaslužuje svoj zaseban tekst.
Kvazi koža - Ako ste mislili da prilikom kupovine E-klase s Avantgarde ili Exclusive paketom opreme dobivate sjedala od prave kože, jako se varate. Artico, SensaTec ili Leatherette nazivi su umjetnih koža koje većina proizvođača koristi kako bi uštedjeli, bili društveno prihvatljiviji, ali i odvojili one koji zaista žele platiti za interijer i one koji baš i ne žele.
Tkanina - Najjeftinija opcija i vrlo jednostavna za održavanje. Nećete zasliniti kada otvorite vrata od vašeg ljubimca, ali nećete ni dobiti opekline ako sjednete na njih po ljetnim vrućinama ili smrznuti se ako ih dotaknete po zimi.
Podešavanje i memorija?
Sjedala na struju počela su se pojavljivati u 40-im godinama prošlog stoljeća. Krenulo je s pomicanjem sjedišta naprijed nazad, ali kako je vrijeme išlo, od podešavanja u dva smjera, došlo je do četiri, šest, osam pa sve do današnjih 30 smjerova kod Lincolna. Kako bi barem malo dočarali tih 30 smjerova, navest ćemo neke od stvari koje možete podesiti - prvo je potpora za koljena (ono što ne služi ničemu nego skuplja mrvice) koja ima 4 smjera. Točnije, Lincoln je odvojio lijevu i desnu potporu, tako da ih možete individualno pomicati. 6 načina za podesiti sjedalicu, naprijed-nazad, prednji dio gore-dolje i zadnji dio gore-dolje i tako dalje…
S razvitkom elektronskog podešavanja sjedala, pojavila se potreba za memorijom kako bi uvijek mogli vratiti sjedalo u Vašu omiljenu poziciju. Prva memorija pojavila se u 50-im godinama, dok je 80-im poprimila oblik koji ima danas. Obično će sjedalo imati dvije ili tri memorije, a ovisno o automobilu koji odaberete, memorija se može širiti i na suvozačko sjedalo ili čak straga. Pitanje je što kada imate dvije memorije, a 3 vozača?
Naravno, nakon što ste namjestili sjedalo na struju, memorirali poziciju i upalili ventilaciju ili grijanje, idući korak koji očekujete jest masaža. Masažna sjedala prvi put pojavila su se u W220 Mercedes S-klasi u 2000. godini.
Za kraj, ako ste ikada razmišljali kako razbiti onu ružnu vazu koja vam smeta dok gledate TV ili figuru mačke koja vas gleda dok spavate, rješenje je vrlo jednostavno. Nabavite automobil sa ‘Easy entry and exit’ opcijom i samo ubacite vazu iza vozačkog sjedala. Već prilikom prvog gašenja sjedalo će se pomaknuti iza i nježno pridrobiti vazu. Ako Vas žena pita, mi to nismo savjetovali.