Običan, adaptivni…
Ponešto o tempomatu
U ovoj rubrici objašnjavat ćemo stavke u automobilu koje sigurno često koristite, ali možda niste znali u potpunosti kako se koriste. Tempomat je jedna od stvari za koje smo sigurni da dobro znate što radi, ali pročitajte do kraja i saznat ćete neku informaciju kojom ćete se moći pohvaliti svojim prijateljima u kafiću sljedeći put.
Što je tempomat i kako se koristi?
Tempomat je oprema koja služi kako bi ostvarivali konstantnu brzinu kretanja i jedna je od stavki u automobilu koja se u današnje vrijeme uzima zdravo za gotovo. Pomoću ručice ili tipki ga upalite, odaberete željenu brzinu i kliknete tipku “set”, čime automobil dolazi na traženu brzinu. Kada ste na uzbrdici, on prepoznaje nagib i sukladno tome šalje poruku “kompjuteru” da ubrza automobil kako bi brzina ostala stabilna. Puno se više koristi kod automatskog mjenjača jer je kod ručnog uglavnom potrebno namještati brzinu kretanja kada se promijeni stupanj prijenosa. Kako ugasiti tempomat? Pritiskom na OFF ili jednostavnije, stiskanjem kočnice.
Kada je prvi put predstavljen?
Tempomat je prvi put predstavljen 1948. kada je Ralph Teetor, slijepi inženjer, bio živčan jer je njegov vozač (ili odvjetnik, različiti su izvori) konstantno ubrzavao i usporavao čime je vožnju činio neudobnom. Prvi automobil koji je imao tempomat je bio Chrysler Imperial iz 1958. godine. Prvih 30-ak godina tempomat bio je rezerviran samo za luksuznija vozila, dok je kasnije svoje mjesto našao i u općoj upotrebi pa je danas tempomat standardna oprema kod Dacie Sandero.
Gdje se nalazi?
Ne postoji pravilo, ali uvijek se nalazi na mjestima gdje je lako dostupan vozaču. Uobičajeno se nalazi na volanu, kao što možete vidjeti na slikama ispred vas gdje je izveden u obliku tipki ili na maloj “ručici” iza mjenjača. Kod Škode se nalazi na mjestu gdje je žmigavac, a najčudnije mjesto gdje smo ga našli je Renault Megane gdje se gumb za paljenje tempomata nalazi na središnjoj konzoli.
Kakve “naprednije” vrste postoje?
Distronic, Dynamic Cruise Control, Dynamic Radar Cruise Control, Adaptive Cruise Control - sve ste to vjerojatno čuli, a radi se o istoj stvari - adaptivnim tempomatima. Distronic je prvi put predstavljen 1999. godine u S-klasi. Od tad do danas, adaptivni tempomat našao je svoje mjesto u puno normalnijim automobilima poput VW Taiga kao dio standardne opreme. U većini automobila s automatskim mjenjačem funkcionira od 0 do 200 km/h što uvelike olakšava stajanje u gužvi jer auto radi dosadnu vožnju za vas. Adaptivni tempomat pomoću radara prepoznaje udaljenost vozila ispred vas, a sukladno tome koju “razinu” odaberete bira udaljenost od spomenutog vozila. “Problemi” nastaju po lošem vremenu jer radar teško prepoznaje vozila ispred vas pa je adaptivni tempomat nerijetko nedostupan iz sigurnosnih razloga. Međutim, ako je lijepo vrijeme i još uz lane assist, vožnja nije neka mudrost…
Naravno, postoje i još pametniji sustavi poput autonomne vožnje kakva se pojavljuje u Tesli i još nekim automobilima, ali to je tema za drugi tekst.
Prednosti i mane?
Glavne prednosti tempomata su činjenica da štedi gorivo jer nema naglih ubrzavanja i usporavanja, olakšava putovanje vozaču i podiže komfor vožnje. Pogotovo ako ste nemirni i niste u stanju kontinuirano stiskati papučicu gasa s čim smo se, istini za volju, susreli.
Glavna mana nameće se kada je vozač umoran i vozi se na tempomatu. Bilo je slučajeva vrlo pogubnih prometnih nesreća gdje je vozač zaspao prilikom takve vožnje. Također, prilikom vožnje na tempomatu savjetujemo da uvijek imate desnu nogu blizu papučice kako bi mogli reagirati u slučaju opasnosti.
Stoga, koristite ga samo kada ste odmorni i ako niste, uvijek savjetujemo da napravite pauzu, popijete kavu i prošećete se pa tek onda nastavite.
Mokar san svakog obrtnika
Zastrašujuć Volkswagen Golf R
Karakteristična Honda CR-V
Kompletna BMW serija 3 Touring
Tradicionalan Daimler Double Six
Jaguar XF 2.0d R-Sport
Land Rover Range Rover Autobiography 3.0 TDV6
DS DS7 Crossback 130 BlueHDi CHIC
Peugeot 207 1.4i Access
Seat Tarraco 2.0 TDI FR DSG
Zahvalna Hyundai Kona
Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark
Neodlučan Volkswagen Tiguan
Uspješan Porsche Macan
Prevelika Škoda Superb Scout
Zaokružen BMW serije 3
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 4WD
Poželjan Volkswagen T-Roc
Veliki Mercedes-Benz GLE
Veseli Volkswagen Polo
Prekrasna Alfa Romeo Giulia
Renault Megane Grandtour 1.5 DCi
Stereotipan BMW X4 M40d
Ovako bi izgledao Audi A3 da je Korejac.