Velika plava limuzina
Crotram TMK 2200
NEŠTO MALO O TRAMVAJU…
Devetnaesto stoljeće bliži se kraju. Grad Zagreb ubrzano se razvija i povećava se broj stanovnika koji trebaju prijevoz.
Sve do 18. kolovoza 1910. godine spomenutu zadaću obavljao je konjski tramvaj, a od tog datuma ništa više nije bilo isto. U promet je pušten prvi zagrebački električni tramvaj. Tramvajskim prometom od svog osnutka, 1891., upravlja svima dobro poznato poduzeće pod nazivom Zagrebački Električni Tramvaj.
POGLED IZVANA
Tko je danas s nama?
Vozilo u kojem je tijekom života svatko proveo barem jednu “stanicu”. Proizvod je Crotram konzorcija koji je zapravo partnerstvo tvrtki Končar i TŽV Gredelj koje su uspjele u misiji da osmisle i proizvedu prvi hrvatski niskopodni tramvaj - Crotram TMK 2200.
Koje je boje i veličine?
Mnogo ste puta vidjeli tramvaje oblijepljene oglašivačkim materijalom, ali vjerojatno i sami znate da kada se to skine ispod ostaje “ZET” plava boja. Duljina ovog stroja jednaka je duljini sedam i pol uzastopno parkiranih Golfova, to jest, točno 32 metra. Spomenuta duljina čini ga najdužim tramvajem koji je ikad vozio Zagrebom. Širina je normalnija te iznosi 2,3 metra što je opet više od bilo kojeg automobila na prometnicama. Na vagu donosi ‘skromnih’ 42 tone.
Kakva su svjetla?
Dovoljno jaka da ga vidite kada vam se približava nakon duge noći i par pića previše, a svijetle halogen tehnologijom.
Kakvi su kotači i koliko ih ima?
Sa svake strane nalazi se šest kotača promjera 66 cm. Zapravo bi se moglo reći da ima dvanaest kotača od gotovo 26 zolla. Zamislite voziti auto s 12 kotača vulkanizeru na promjenu guma…
Što znače oznake sa strane?
Oznaka 2200 je oznaka modela, nešto kao A4 kod Audija. Svaki tramvaj nosi prve dvije znamenke te oznake dok druge dvije označavaju redni broj proizvodnje. Testirani primjerak nosi oznaku 2246 što znači da je to 46. proizvedeni tramvaj modela 2200.
Hvata li poglede?
Lijevim pogledom ga traže oni koji nestrpljivo čekaju da dođe, dok desnim oni kojima je upravo pobjegao pred nosom.
POGLED IZNUTRA
Kako se ulazi?
Na svakim vratima se, s lijeve i desne strane, nalaze zeleni gumbi koje je ponekad potrebno kliknuti za otvaranje vrata. Nakon toga potrebno je samo lagano zakoračiti jer ipak je ovo niskopodni tramvaj. Iz iskustva znamo da je vrlo zabavna situacija kada pored vas još deset ljudi želi u isto vrijeme ući na ista vrata jer svima se jako žuri pa to “koračanje” nije tako lagano. Ako ste ljubitelj klasike i koristite papirnatu kartu umjesto elektroničkog pokaza, ciljajte prva ili zadnja vrata jer samo tamo možete cvikati papirnate karte. Vrata su dovoljno debela da utišaju sve vaše psovke kada vam tramvaj pobjegne pred nosom.
Vozačka kabina?
Godinama smo virili unutar vozačke kabine i postavljali si mnoga pitanja. Napokon je došlo vrijeme da vama i sebi odgovorimo na njih. Je li vozačko sjedalo zaista udobno koliko izgleda?
Odgovor je da je udobnije nego što možete zamisliti. Ne možemo ni nabrojiti sve načine podešavanja i prisutna su dva naslona za ruku, desni je dio sjedala, dok lijevi služi kao oslonac prilikom upravljanja. U vozačkoj kabini nalazi se još niz instrumenata kojih ćemo se dotaknuti kasnije u tekstu, ali svim putnicima je uvijek bio fokus ekran s desne strane na kojem se vidi koliko tramvaju treba do sljedeće stanice te hoće li uraniti ili zakasniti.
Putnički prostor?
Putnički prostor sastoji se od sjedećih i stajaćih mjesta. Prema specifikacijama postoji 48 sjedećih te 154 stajaća mjesta. Kažemo prema specifikacijama jer za mlade uvijek ima više sjedećih mjesta nego li je specificirano, dok je za starije i jedno mjesto na kraju tramvaja dovoljno “slobodno” za trk na 30 metara s plac kolicima. Ne smijemo previdjeti da tramvaj sadrži i posebna mjesta gdje se mogu smjestiti putnici s invaliditetom i roditelji s dječjim kolicima, ili pak poneki umorni biciklist.
Što ima zanimljivo od opreme?
Rukohvati i ručke dolaze standardno u svakom tramvaju dok za one reklame koje čitate tijekom vožnje ipak treba netko nadoplatiti. Ugrađen je i audio sustav s krovnim zvučnicima kroz koje vjerojatno nikada nećete čuti Ivu Robića, ali oni su tu da bi vas vozač mogao obavijestiti ako ima potrebe. Jednozonska klimatizacija je također dio standardne opreme te iako u tramvaj stane preko 200 ljudi nitko osim vozača nema kontrolu nad njom. U opremu spadaju i nadzorne kamere unutar tramvaja pa pazite kaj’ radite.
Za kraj, ako mislite da ste kul jer vaš Audi e-tron ima kamere umjesto retrovizora, moramo vas spustiti na zemlju s obzirom na činjenicu da je ovo standardna oprema na ovom vozilu od početka 2000ih.
INSTRUMENTI I DUGMIĆI
Kakvi su u vozačkoj kabini?
Instrumentacija se ne razlikuje nešto pretjerano od modernog automobila. U sredini se nalazi ekran pristojne veličine iznad kojeg se nalaze indikatori koji signaliziraju potencijalne kvarove i upozorenja. Ako vas detaljnije zanima u čemu je problem, morat ćete kliknuti na njih.
Na ekranu u sredini nalaze se tri cajgera. Gornji sadrži analogni sat s numeričkim prikazom vremena i datuma kako bi vozač znao koliko kasni. Donja dva cajgera su najbitnija. Lijevi je klasični brzinomjer gdje žuta kazaljka prikazuje trenutnu, a crvena najveću dopuštenu brzinu. Također, unutar brzinomjera može se pojaviti strelica koja ako je okrenuta prema gore, znači da je ručica smjera u položaju naprijed, a ako je prema dolje ručica smjera je u položaju prema nazad.
Skale u sredini malo su kompliciranije i trudit ćemo se što manje ulaziti u tematiku fizike koju niste voljeli u osnovnoj ili srednjoj školi. Lijeva skala prikazuje struju kontaktnog voda sa skalom do 2000 A, a desna skala najmanji i najveći napon kontaktnog voda.
Desni cajger predstavlja analogni prikaz momenta s kazaljkom i oznakom 0 na sredini. Jednostavno objašnjeno, ako se krećete prema naprijed kazaljka će se otkloniti desno i označavati koji ‘potencijal’ tramvaja iskorištavate, a otklon lijevo da je dan nalog za kočenje i u kojem iznosu (0-100%).
Što rade svi ovi dugmići?
Na lijevoj strani nalazi se 18 gumbića, a s obzirom na to da su neki vrlo tehničke prirode, spomenut ćemo samo one zanimljivije. Žuta tipka na vrhu služi za podmazivanje obruča kotača i koristi se povremeno u zavojima kako bi se smanjilo trenje. Bravica s lijeve strane služi za isključenje tzv. “crne kutije”. Nismo ni mi znali, ali tramvaj ima crnu kutiju koja registrira podatke o zadnjih prijeđenih 700 metara kako bi se u slučaju nesreće moglo znati što se dogodilo. Naravno, bravicu smije zaključati samo ovlaštena osoba.
S lijeve strane nalaze se i neki prekidači za udobnost poput grijanja i klime u vozačkom prostoru te klime u putničkom prostoru. Nadalje, postoje tipkala za uključenje rasvjete, a svi preostali gumbići koje nismo spomenuli odnose se na tehničke stvari koje nisu toliko zanimljive.
Također, tu su u tipke za upravljanje pantografom - za one koji ne znaju, to je štanga koja spaja tramvaj sa strujnim vodom.
Nama najzanimljivija tipka jest ona za prihvat kvara. U slučaju kvara u hidraulici ili kretanju u krivom smjeru, pali se lampica u tipki za prihvat kvara. U tom trenutku se od vozača traži da pritiskom na navedenu tipku prihvati kvar te nastavi vožnju. Imate recimo Alfu ili BMW-a, upali se Check Engine ili lampica za ulje, vi ga samo prihvatite, ona se ugasi i vi nastavite dalje. Nikada vam se više prijatelji ne bi rugali kako vam auto svijetli kao božićno drvce.
Kakvi su u putničkoj kabini?
Putnicima su na raspolaganju monokromatski ekrani koji prikazuju polazište, sljedeću stanicu te odredište tramvaja u kojem se nalaze. Kliknuti mogu i tri gumbića, zeleni, plavi i crveni od kojih prvi otvara vrata pri sljedećem zaustavljanju, drugi služi identičnoj svrsi, ali prilagođeno za invalide. Upotreba trećeg bez valjanog razloga je kažnjiva jer se radi o aktivaciji kočnica u slučaju opasnosti.
Kako se mogu povezati?
Osim što se na veoma osobnoj razini povezujete s kondukterom ako nemate kartu, na raspolaganju je i besplatan Wi-Fi.
TEHNIČKI PREGLED
Što ga pogoni?
Da ne kompliciramo previše reći ćemo da je samo struja.
Zašto mi stalno “trubi”?
Zanimljivo je da ta “truba” uopće nije u nadležnosti vozača tramvaja već se javlja pri naglijem kočenju. Sljedeći put nemojte biti ljuti jer vam “trubi”, nego budite zahvalni što je vozač na vrijeme zakočio.
Zašto nekad škripi?
Škripi zbog kontakta između kotača i pruge poznatijeg kao trenje, osobito u zavoju.
Koliko troši?
Koliko tramvaj troši ostat će tajna, a mjesečna pretplatna karta koštat će vas 360 kn ili 100 kn ako ste učenik/student.
Pogon je na…?
Sve kotače kod tramvaja NT 2200.
DOJAVE IZA VOLANA
Kako ubrzava?
Vozač mora preciznom rukom pomicati ručicu u zelenom smjeru i na taj način može postići maksimalnih 50 km/h. (Osim ako ode kod ‘tipa za tramvaje’ i makne limiter, onda ide i 70 km/h). Desna ruka je slobodna da vozač može pozdraviti kolegu koji ide iz suprotnog smjera.
Kako koči?
Vozač mora još preciznijom rukom pomicati ručicu u crvenom smjeru.
Kako skreće?
Osim što prati zavojitost tračnica u kabini se nalaze i prekidači koji upravljaju skretnicama na pruzi. Kada oni iz nekog razloga nisu upotrebljivi vozač vadi dobru staru polugu te pomicanje odrađuje ručno. Priznajte koliko puta ste htjeli pitati vozača da vi ručno pomaknete tračnice.
Može li u rikverc?
Svakako, ali ne trebaju vam parkirni senzori ni kamere. Prošećete do stražnjeg kraja tramvaja, posebnim ključem otvorite poklopac i voila! Na raspolaganju su vam komande za upravljanje tramvajem. Kažu nam u ZET-u da ne smijemo pričati o tome…
ZA PRAVO NJUŠKALO
Koje su mi alternative?
Za kraća putovanja ili kao potpora nameće se ZET Autobus. Za malo duža putovanja tu je vlak, a za ona najkraća dvije zdrave noge. Ako ipak trebate ultimativni komfor i slobodu još uvijek se trebate osloniti na nama najdraže osobne automobile.
Koliko košta?
Zamislite ovo: U potrazi ste za načinom kako potrošiti 1.6 - 1.8 milijuna eura, na pamet vam padaju razni Bugattiji, stari Ferrariji i…? Crotram TMK 2200. Vjerujemo da je još skuplji ako naručite jedan jer ovdje pričamo o cijeni za narudžbu od 70 komada.